Heup artrose

Het heupgewricht is een kogelgewricht. De kop van het dijbeen draait als een ronde kogel soepel in de kom van het bekken. Dat is mogelijk doordat op de kop én in de kom een laag kraakbeen zit. Kraakbeen is een glad, verend weefsel. Bij artrose in uw heup slijt het kraakbeen, hierdoor komt er wrijving tussen uw botten en dit kan pijn veroorzaken.

Artrose

Artrose is slijtage van het kraakbeen. Als de kraakbeenlaag dunner wordt of verdwijnt, bewegen de botuiteinden in een gewricht niet meer soepel langs en over elkaar. De wrijving tussen de botten neemt toe en dat doet pijn. Er kunnen ruwe uitsteeksels ontstaan op het bot. Er kan ook vocht in het gewricht ontstaan. Hierdoor wordt het gewricht dikker. Samen met de pijn zorgt dat ervoor dat bewegen moeilijker gaat. Beschadigd kraakbeen herstelt nauwelijks.

Vaak (maar niet altijd) komt artrose dit door slijtage. Naarmate we ouder worden, neemt de kwaliteit van het kraakbeen af. Het zachte laagje kraakbeen wordt minder glad of verdwijnt zelfs helemaal. Kraakbeen herstelt zich helaas niet.

Door artrose wordt het oppervlak van de kop en de kom ongelijkmatig. Hierdoor past de heupkop niet meer precies in de heupkom en kan het gewricht minder soepel ronddraaien. De kwaliteit van het kraakbeen kan ook verslechteren door een botbreuk, reuma of medicijngebruik.

Klachten

Bij het ouder worden, krijgt bijna iedereen in meer of mindere mate last van artrose. Meestal is dit niet ernstig. Als u gewrichten af en toe stijf of pijnlijk voelen, hoeft u zich hierover geen zorgen te maken. Naarmate de slijtage van de heup toeneemt, neemt ook de pijn toe. U voelt pijn in de lies en in de bil. Dit trekt vaak door naar het bovenbeen en de knie. U voelt ook dat uw heup stijver is. Als u opstaat, is de pijn heviger. Dit heet startpijn. Lopen, bukken en de trap oplopen gaan steeds moeilijker.

Behandeling

Artrose kan op verschillende manier behandeld worden. De orthopedisch chirurg bespreekt samen met u welke behandeling het beste bij uw situatie past. Samen maakt u een keuze.

Niet-operatieve behandeling

Een operatie is in eerste instantie niet altijd nodig. Er zijn ook andere behandelingen mogelijk, zoals:

• fysiotherapie, waardoor uw heup soepeler wordt en sterkere spieren krijgt;
  • afvallen onder begeleiding van een diëtiste;
  • medicijnen tegen ontstekingen en pijn;
  • glucosaminetabletten (verkrijgbaar bij drogist en apotheek);
  • een injectie met ontstekingsremmers om de ontstekingsreactie te verminderen, waardoor uw heup soepeler kan bewegen met minder pijn. Deze injectie wordt niet standaard uitgevoerd maar alleen op speciale indicaties. Mocht dit van toepassing zijn, dan bespreekt uw arts dit met u;
  • steunzolen om de belasting op uw heup te verminderen of te veranderen.
Artrose in heup

Voor meer informatie over dit onderwerp, verwijzen we u door naar de site van onze orthopedische vakvereniging.

Operatieve behandeling (heupprothese)

Bepaalde klachten aan heupen behandelen we (uiteindelijk) vaak met een operatie. Hierbij krijgt u een prothese die uw heupkop en -kom vervangt. Natuurlijk overleggen we hierover zorgvuldig met u, uw (huis)arts en familie.

Operatieve behandeling

Uitgebreide informatie over een heupprothese vind u via onderstaande knop.